}

Tuesday 29 December 2015

DELAY

Tajuk entri kali ini, delay. Delay? Apakah ini lapangan terbang?
Sekarang banyak kita dengar flight yang delay sehingga 7-8 jam untuk satu perjalanan. Betapa sakitnya hati kita apabila announcement macam itu kita dengar di Lapangan Terbang. Nak marah, memang marah! Relaks, aku faham perasaan itu. Dengan semangatnya kita nak pergi melancong atau nak balik kampung, eh tiba-tiba boleh pulak dah nak delay delay bagai. 
Begitu jugalah perasaan Allah bila Dia tunggu kita untuk menghadapnya, tapi tak muncul-muncul. Eh, eh akhirnya muncul jugak di hujung-hujung waktu, 
Subuh pukul 7:30 pagi, Zohor pukul 3:45 pm, asar pukul 6:30, Maghrib pukul 8, Isya' pukul 2 pagi. 

Inilah benda yang kita sering ambil mudah dalam kehidupan kan. DELAY SOLAT. 

"Kenapa?" 

"Sebab flight pon ada delay, kenapa tidak kita?" 

Woaaa, jawapan anta. Maaf saudara, tapi bagaimana sakit hati kita apabila flight delay, begitulah juga perasaan Allah apabila kita delay solat!

Ataupun macam ni, satu hari kau janji dengan orang tersayang kau untuk jumpa di satu tempat. Okay, set tempat dan masa. Korang pun janjilah jam 11 pagi nak jumpa kat K* Mall. Terpacak kau tunggu depan tangga mall tu nak cakap semangatnya kau. Apa yang tak semangatnya, kan nak dating. Tunggu punya tunggu, tuan empunya badan tetap tak sampai lagi. Kau tengok jam. dah 30 minit since kau tunggu kat situ. Tunggu lagi. Love is sacrifices right? *uhukk  Kau tengok jam lagi. Tunggu lagi. Tengok jam lagi. Call tak angkat. Kau wondering apa pasal dengan mamat ni? Tak muncul-muncul. Nak dijadikan cerita, kau terpusing kepala kau kat belakang dan... kau rasa keadaan sekeliling kau tiba-tiba pegun. Tak bergerak. Kaku. Kau nampak orang yang kau tunggu tercongok panas punggung, tengah bermesra-mesraan dengan sorang pompuan yang entah dari mana. Apa perasaan kau, sayang? Marah, geram, sakit hati...

Hahhhh... Macam tu lah jugak Allah. Dia tunggu kau untuk kau mintak doa dan solat sebagai tanda kau hargai apa yang kau dapat kat dunia ni. Tapi, kau? Kau leka dengan nikmat yang Dia bagi, kau lambat untuk temujanji yang telah ditetapkan. Apa Dia rasa agaknya? Dia akan rasa kau tak hargai apa yang Dia bagi. 



Aku sering melakukan dosa ini.
Aku nak berubah.
Sama-sama kita berdoa ya?
Yang masih jahil,

No comments:

Post a Comment

Leave your cute positive words here...